Σάββατο, 31 Μαΐου 2014

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: «Η ΑΙΩΝΙΟΣ ΖΩΗ»

Σήμερα Κυριακή τῶν Θεοφόρων Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τό Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσμα εἶναι ἀπό τήν Ἀρχιερατική προσευχή τοῦ Κυρίου, ὅπου γίνεται λόγος γιά τήν «αἰώνιο ζωή». Πολλοί θεωροῦμε ὅτι αὐτή ἀρχίζει μετά θάνατον. Στήν πραγματικότητα ὅμως ἡ «αἰώνιος ζωή» ἀρχίζει ἤδη ἀπ’ αὐτή τή ζωή. Ἀρχίζει ἀπό τό θάνατο τοῦ Χριστοῦ καί  ἀπό τήν ἀνάστασή Του. Καί σ' αὐτή μετέχουμε, ὅταν συσταυρούμεθα καί συνανιστάμεθα μαζί Του.  Ὅταν ζοῦμε ἐν ‘’Αὐτῷ’’ ὅπως λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, βρισκόμαστε ἤδη στήν περιοχή τῆς αἰωνίου ζωῆς.  Ἡ συμμετοχή μας στό μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας εἶναι μετοχή στήν «αἰώνιο ζωή».
Κύριος στήν ρχιερατική προσευχή Του μέ σαφήνεια επε: «Ατη στίν αώνιος ζωή, να γινώσκωσι σέ τόν μόνον ληθινόν Θεόν καί ὅν πέστειλας ησοῦν Χριστόν». Πο σημαίνει τι «αώνιος ζωή» συνίσταται σ’ ατήν κριβς τή γνώση, σ’ ατή τήν οσιαστική, βαθειά μπειρία το ληθινο Θεο καί το ησοῦ Χριστοῦ, το Σωτρος, τόν ποῖον πέστειλε κεῖνος.
Ἡ «γνώση» στήν ὁποία ἀναφέρεται ὁ Χριστός δέν σημαίνει ἰδέες ἀόριστες, λόγια, πού ἀπομνημονεύουμε καί ἀπαγγέλλουμε, πολλές φορές μηχανικά. Πρόκειται γιά μία ἄλλη «γνώση», διαφορετικῆς ποιότητος. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὁ ὁποῖος ἔζησε ὅσο ἐλάχιστοι αὐτή τήν βαθειά ἐμπειρία τῆς «αἰωνίου ζωῆς», ζώντας ἐν Χριστῷ, σημειώνει μέ ἔντονο τρόπο: «Τοῦ γνῶναι αὐτόν καί τήν δύναμιν τῆς ἀναστάσεως αὐτοῦ καί τήν κοινωνίαν τῶν παθημάτων αὐτοῦ, συμμορφούμενος τῷ θανάτω αὐτοῦ».
Εἰδικά ἡ γνῶσις τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ἡ γνώση τοῦ νοῦ, ἡ γνῶση τῶν σοφῶν, ἄλλ’ εἶναι μία γνώση βιωματική, πού ἀποκτᾶται, ὅταν ἀποδεχώμαστε τή θυσία Του, ὅταν συμμορφωνόμαστε μέ τό θέλημά Του,  ὅταν ἀνταποκρινόμαστε στήν ἀγάπη Του. Πρόκειται γιά μετοχή σέ μία προσωπική κοινωνία μέ τόν Θεό τῆς ἀγάπης.
Ὁ λόγος ὅμως περί αἰωνίου ζωῆς δέν σημαίνει φυγή ἀπό τήν καθημερινότητα τῆς ζωῆς, ἀπό τά προβλήματα καί τίς δυσκολίες πού ἐπιφυλάσσει γιά τόν καθένα μας ἡ γήινη πραγματικότητα.  Ἀντίθετα σημαίνει μιά διάθεση ρεαλισμοῦ, γιά νά ζήσουμε σωστά τό ἐδῶ καί τό τώρα.  Ὁ Κύριος δέν παρακάλεσε τόν Πατέρα νά πάρει τούς μαθητές του ἀπό τόν κόσμο, ἀλλά νά τούς «τηρήσῃ ἐν τῷ ὀνοματί του» καί νά τούς ἐνισχύση μέσα σ΄ αὐτήν τήν κοιλάδα τοῦ πόνου, τῶν δακρύων, τῆς ἀδικίας, «ἵνα ἔχωσι τήν χαράν  Του πεπληρωμένην ἐν αὐτοῖς».
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

Βιβλίο του κ. Εξάρχου για την καθημερινή ζωή των Ξανθιωτών το 1941

Την Δευτέρα 2 Ιουνίου 2014, στις 20:00, το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Σπανίδης», παρουσιάζουν το νέο βιβλίο, του συγγραφέα και ιστοριοδίφη κ. Θωμά Εξάρχου, με τίτλο:
«1941: Η καθημερινή ζωή και ιστορικά στοιχεία»


Στο βιβλίο γίνεται αναφορά στη Βουλγαρική και Ιταλική κατοχή στην Ξάνθη, του έτους 1941.
Ο Θωμάς Εξάρχου γεννήθηκε το 1921 στο χωριό Ποντικάτες των Ιωαννίνων. 
Έρχεται στην Ξάνθη το 1927, τελειώνει την Α' τάξη του Δημοτικού και επιστρέφει στο χωριό του. Ξανάρχεται στην Ξάνθη το 1934 και από τότε διαμένει μόνιμα. Φοιτά στο γυμνάσιο της Ξάνθης (1934-1940).
Μετά την αποφοίτηση του από το γυμνάσιο εργάζεται ως υπάλληλος στο Εμπορικό Επιμελητήριο και στη διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής εργάζεται αρχικά σαν καπνεργάτης και αργότερα χειρώναξ εργάτης υπαίθρου.
Από τα αρχεία του Πρωτοδικείου Ξάνθης προκύπτει ότι τουλάχιστον 2143 Έλληνες της Ξάνθης μεταφέρθηκαν στην κατοχή ως όμηροι από τους Βούλγαρους σε καταναγκαστικά έργα στη Βουλγαρία. Μέσα σε αυτούς ήταν και ο Θωμάς Εξάρχου. Δημοτικός υπάλληλος το 1946 και στη συνέχεια με την επέκταση του Ι.Κ.Α στην Ξάνθη, το 1949, διορίζεται στο Ι.Κ.Α. ύστερα από διαγωνισμό.
Υπηρέτησε στο στρατό επι 40 μήνες ως έφεδρος ανθυπολοχαγός πυροβολικού. Μετέχει στο Δ.Σ. της Φιλοπρόοδης Ένωσης Ξάνθης (Φ.Ε.Ξ.) ως μέλος ή ως πρόεδρος του Δ.Σ. για από επτά χρόνια σε μια γόνιμη περίοδο της Φ.Ε.Ξ. που σημαδεύτηκε από την ίδρυση του Λαογραφικού Μουσείου, την ίδρυση της Κινηματογραφικής Λέσχης και την αγορά του αρχοντικού των κληρονόμων Δ. Κιουμουτζόγλου για λογαριασμό της Φ.Ε.Ξ.
Μεσολαβεί μια απουσία έξι χρόνων από την Ξάνθη λόγω μετάθεσης στη Θεσσαλονίκη, επανέρχεται το 1981 και το 1982 εκλέγεται δημοτικός σύμβουλος.
Το 1983 διορίζεται πρόεδρος του Δ.Σ. του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης. Την τελευταία δεκαετία δεκαετία μετέχει στα Δ.Σ. Κέντρων που ασχολούνται με την προστασία των ηλικιωμένων. (ΚΑΠΗ, Γηροκομείο).
Έχει συγγράψει αριθμό άρθρων και αυτοτελών βιβλίων που εκδόθηκαν από το περιοδικό "Φοροτεχνική και Θρακική προσέγγιση" και βιβλίων που εκδόθηκαν από το Πολιτιστικό Αναπτυξιακό Κέντρο Θράκης και την Αδελφότητα Ηπειρωτών Ν. Ξάνθης.
Για την προσφορά του στα γράμματα και την ιστορία του Νομού Ξάνθης, τιμήθηκε από τη νομαρχία Ξάνθης με το βραβείο "Στέφανος Ιωαννίδης". Είναι έγγαμος έχει δύο κόρες και τρία εγγόνια
Η παρουσίαση του βιβλίου θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Πολυχώρου της καπναποθήκης «Π», που βρίσκεται στην οδό Καπνεργατών 9, στην Ξάνθη.

Είσοδος Ελεύθερη.

Πέμπτη, 29 Μαΐου 2014

Με ανθρωπιά ξεκίνησαν οι πανελλαδικές-Ενδεικτικές απαντήσεις

Γράφει η Άννα Λασχαρίδου, φιλόλογος

Η αυλαία των πανελληνίων εξετάσεων άνοιξε και το θέμα που κλήθηκαν να διαπραγματευτούν οι υποψήφιοι ήταν ο ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ.
Ένας θεματικός κύκλος διδαγμένος αλλά και αναγκαίος να γίνει βίωμα από όλους μας στην εποχή που ζούμε! Εύχομαι το μήνυμα του κειμένου να γίνει έμβλημα όλων μας.
Παρακάτω στέλνω τις προτεινόμενες - ενδεικτικές απαντήσεις για όσους αναγνώστες ενδιαφέρονται.

Καλή συνέχεια παιδιά...!

Ενδεικτικές Απαντήσεις
Α. Στο κείμενο ο συγγραφέας πραγματεύεται το θέμα του ανθρωπισμού. Παρουσιάζει αρχικά την αξία του προβάλλοντας τη σύγχρονη μορφή του, αυτή της  ανθρωπιάς. Βασιζόμενος σε πρότυπα ανθρωπισμού του παρελθόντος παραθέτει τα χαρακτηριστικά του ανθρωπιστή και τονίζει τη παρελθοντική σημασία της ανθρωπιάς. Ο συγγραφέας αποδίδει την επιτακτική ανάγκη της εποχής για αναβίωση του ανθρωπισμού στην αλλοίωση του με το πέρασμα των χρόνων, πράγμα που οφείλεται στον τρόπο και στην κατάχρηση της ανθρωπιάς από τον ίδιο τον άνθρωπο. Διότι ο τελευταίος με τις καθημερινές του επιλογές και εξαιτίας της αποξένωσης που βιώνει κατόρθωσε να παραποιήσει το νόημά της και να υπονομεύσει την αξία της. Γι’ αυτό τελικά προτείνεται η αναγκαιότητα της ατομικής πρωτοβουλίας και ο παραγκωνισμός του «εγώ» για την εδραίωση των ανθρωπιστικών αρχών. Μόνο η δραστηριοποίηση καθενός ξεχωριστά και το αίσθημα αλτρουισμού που βοηθήσει το άτομο να λέγεται άνθρωπος.

Β1. Οι αξίες και τα ευγενή αισθήματα του ανθρώπου δεν υπονομεύονται μόνο σε δυσχερείς εποχές. Στόχος του ατόμου ιδιαίτερα σε εποχές ευημερίας και ανάπτυξης καθίσταται σχεδόν πάντα η απόκτηση όλο και περισσότερων αγαθών` υλικών αγαθών κυρίως που υπόσχονται την προσωπική ανάδειξη και διάκριση του καθένα. Η κοινωνική θέση του ατόμου, η επιτυχία και η ευτυχία του ισοδυναμούν με την αδιάκοπη θέλησή του για κατανάλωση, διασκέδαση και – σε κάποιες περιπτώσεις – ασυδοσία. Έτσι, όμως χάνει το νόημα της ζωής εφόσον κατατρύχεται μόνο από τη δίψα για αυτοπροβολή αδιαφορώντας μεν για τον τρόπο με τον οποίο θα την επιτύχει ενώ παράλληλα αποστασιοποιείται από τον συνάνθρωπο και από τα προβλήματά του. Εντούτοις, μένοντας απαθής απέναντι στο γείτονα, στο φίλο ή στον οποιονδήποτε αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητάς του, το ίδιο το άτομο χάνει τον εαυτό του, παύει να λέγεται άνθρωπος και απανθρωποποιείται.

Β2.α) Η πρώτη παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με συνδυασμό μεθόδων. Πιο συγκεκριμένα:
Με ορισμό: ορίζεται η έννοια «ανθρωπιά» και δίνονται τα στοιχεία που την απαρτίζουν: «τη συμπόνια, τη συμμετοχή,»  Υπάρχουν ακόμη και ενδεικτικές φράσεις: «Η “ανθρωπιά” είναι μια λέξη .… ένας όρος …  εννοούμε, φυσικά…»
Με παραδείγματα: η θεματική περίοδος χρειάζεται  διερεύνηση και ο συγγραφέας χρησιμοποιεί το παράδειγμα του ανθρωπιστή Ντυνάν («Ο Ντυνάν….ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος ανθρωπιστής») που αντλεί από την ιστορική πραγματικότητα. Υπάρχει ακόμη και η ενδεικτική φράση: για παράδειγμα


Β2.β)
έτσι: δηλώνει συμπέρασμα
ωστόσο: δηλώνει αντίθεση


Β3.α)
αναλίσκεται: ξοδεύεται
οικουμενική: καθολική
διαστρεβλώσεις: παραποιήσεις
ολωσδιόλου: τελείως
ευζωίας: ευημερίας

β)
κοινόχρηστος: ιδιωτικός
συμμετοχή: αποχή
αυτοακυρώνεται: αυτοαναδεικνύεται
γνώση: άγνοια
αδιάκοπης: ασυνεχούς, διακεκομμένης

Β4. α )
«αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» : παράθεση ευθέος λόγου
«Ερυθρού Σταυρού» : όνομα παγκόσμιας ανθρωπιστικής οργάνωσης
     β) μεταφορικές φράσεις
- μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται,
- Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας
- Η ανθρωπιά είναι κυκλική παρουσία



Γ.

Επικοινωνιακό πλαίσιο:
ΑΡΘΡΟ =>ΤΙΤΛΟΣ + ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Υπάρχει ανθρωπισμός;
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
«Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η αδιαφορία……την προηγούμενη εβδομάδα. Το γεγονός έφερε ξανά στο προσκήνιο το δυσάρεστο θέμα της κρίσης των ανθρωπιστικών αξιών στη σύγχρονη εποχή…»
Ø  Σύντομη αναφορά στους παράγοντες που κλονίζουν τον ανθρωπισμό.


ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
 Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: φαινόμενα έλλειψης ανθρωπιάς
ατομο
·         Έλλειψη ανθρωπιστικών προτύπων
·         Εγωκεντρισμός, ωφελιμισμός
·         Έλλειψη αλτρουισμού # αδιαφορία για το συνάνθρωπο
·         Πάθος για απόκτηση υλικών αγαθών
·         Τάσεις προσωπικής ανέλιξης, εξυπηρέτηση ατομικιστών συμφερόντων
κοινωνία
·         Ρατσισμός, κοινωνικές διακρίσεις
·         Περιθωριοποίηση ευπαθών κοινωνικών ομάδων (άτομα με ιδιαιτερότητες, γυναίκες, παιδιά)
·         Βία – Εγκληματικότητα
·         Καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων (βασανιστήρια, πόλεμοι)
·         Κοινωνική εξαθλίωση
·         Φτώχεια, πείνα

Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: δραστηριότητες που θα περιορίσουν το έλλειμμα ανθρωπιάς
ατομο
·         Ευαισθητοποίηση πολιτών με γνώμονα τα ανθρώπινα δικαιώματα
·         Επαγρύπνηση όλων έναντι στα φαινομένα περιθωριοποίησης συγκεκριμένων ομάδων
·         Ευαισθησία για την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων
·         εθελοντική προσφορά, που αποτελεί ευκαιρία και αφορµή να βιώσει το πνεύµα του αλτρουϊσµού, να προσεγγίσει τον άνθρωπο ως αυταξία, να αντλήσει ψυχική ικανοποίηση και να αισθανθεί χρήσιµο και δηµιουργικό µέλος της κοινωνίας που ζει.
·         Αξιοποίηση επαγγελματικής γνώσης και προσωπικής πρωτοβουλίας με σκοπό τη βελτίωση της καθημερινότητας όλων
·         ∆ιαµορφωση άτοµων µε δηµοκρατική συνείδηση, τα οποία λειτουργούν µε βάση το διάλογο
·          σεβασµός στα δικαιώµατα των άλλων, διαλλακτικότητα
·         υψηλό αίσθηµα ευθύνης
·          ενεργή συµµετοχή στα κοινά
κοινωνία
·         Προβολή της υψηλής πολιτιστικής στάθµης και του ανθρωπιστικού προσανατολισµού της εκάστοτε κοινωνίας, επαναφέροντας στο προσκήνιο την ιδεολογία του ανθρωπισµού
·         Καταπολέμηση προκαταλήψεων και φανατισμών
·         Απόκτηση κοινωνικής συνείδησης
·         Ανθρωπιστική παιδεία (θα πρέπει να απαλλαγεί από το χρησιµοθηρικό πνεύµα και τη στείρα εξειδίκευση αποκτώντας έναν ανθρωποκεντρικό προσανατολισµό)
·         Εθνική ενότητα και ομοψυχία
·         Δυνάμωση κοινωνικών θεσμών και δεσμών μεταξύ των πολιτών
·         Τόνωση και οικονομική ενίσχυση ανθρωπιστικών οργανώσεων από την πολιτεία
·         Οργάνωση της κοινωνικής συµβίωσης µε βάση τις αρχές της συνεργασίας, της αλληλεγγύης και της µέριµνας για τον πάσχοντα συνάνθρωπο
·         Παροχή υλικής βοήθειας και ψυχικής υποστήριξης σε ευπαθείς κοινωνικές οµάδες, βελτιώνοντας άµεσα την ποιότητα ζωής τους.
·

ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Αποτελεί, λοιπόν, επιταγή της εποχής µας ο επαναπροσδιορισµός των αξιών και ο εξανθρωπισµός του ατόµου µέσα από την καλλιέργεια µιας ανθρωπιστικής συνείδησης. Άλλωστε, η ευαισθησία µε την οποία µια κοινωνία προσεγγίζει έµπρακτα αδύναµες οµάδες αποτελεί δείγµα του πολιτισµού της.

Τετάρτη, 28 Μαΐου 2014

Ιούνιος στη ΦΕΞ

Κλήδουνας
Μια πρωτότοκη κόρη, την παραμονή του Αγίου Ιωάννου, στις 24 Ιουνίου, έπαιρνε αμίλητο νερό από τρεις βρύσες. Εκεί μέσα ρίχναν «τα σμάδια», δηλ. τα διάφορα αντικείμενα-κοσμήματα κ. ά.-, που έδινε η κάθε μια κοπέλλα.

Στιχάκια του κλήδουνα»
1) Σήμιρα είνι τ' αϊ - Γιαννιού, π'  ανοίγουν τις κληδόνοι όσα σιντούκια κι άνοιξα, όλα δικά μου νάνι».
2)         «Κόρη στρογγυλουπρόσουπη,  του   ήλιου θυγατέρα, συ μ' έκαμις κι αρνήθηκα, μητέρα  και  πατέρα».
ΚΑΤΙΝΑΣ   ΒΕΪΚΟΥ   ΣΕΡΑΜΕΤΗ            - Μικρές  ιστορίες της Ξάνθης - Λαογραφικά στοιχεία Ξάνθης - εκδ. ΦΕΞ 2010


9ο Festival Animation στην Ξάνθη
«ένα ταξίδι μέσα από τα γαλλικά κινούμενα σχέδια»
Κυριακή 1  έως & Πέμπτη 5 Ιουνίου & ώρα 21.00 στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Η ΦΕΞ σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κινουμένων Σχεδίων  παρουσιάζουν το 9o  FESTIVAL ANIMATION στην  Ξάνθη. Το φεστιβάλ δίνει τη δυνατότητα στους φίλους του animation να δουν νέες παραγωγές και αφιερώματα σε εξαιρετικούς animators.     Πληροφορίες : Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ  Ξάνθης – τηλ. 25410  25421

Σεμινάριο - Δημιουργικό  Παιχνίδι
Σάββατο 31 Μαΐου & Κυριακή 1 Ιουνίου στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Σεμινάριο - Δημιουργικό  Παιχνίδι  μέσα από θεατρικές αρχές, για εκπαιδευτικούς και νέους γονείς
…Ορθός λόγος…  Κινησιολογία… . Εκφραστικότητα … Μάσκα
Απόδοση Βεβαίωσης Συμμετοχής από τον εισηγητή.    Ώρες διεξαγωγής 16:00-21:00 Συμμετοχή  40 ευρώ .
Εισηγητής Θοδωρής Οικονομίδης        Πληροφορίες : t.oikonomidis@hotmail.com  6972880589 Θέατρο Κύκλος

Ο κινηματογράφος των δημιουργών
κάθε Τρίτη (10 & 17)  στις 21.30 στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης, στην αυλή με τα χαμάμ 
Αυλαία στο Αφιέρωμα «Luis Buñuel» και έναρξη του θερινού προγράμματος…
Η κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ παρουσιάζει το έργο των μεγάλων σκηνοθετών, «τον κινηματογράφο των δημιουργών».    Είσοδος ελεύθερη

Συναυλία παραδοσιακής μουσικής, με τους ArtMaqam
Παρασκευή 6  Ιουνίου στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης στην αυλή με τα χαμάμ
Η ΦΕΞ με την συναυλία αυτή παρουσιάζει το πρόγραμμα του  Φεστιβάλ Λόγιας Ανατολικής Μουσικής (10 Ιουλίου -10 Αυγούστου). Η συναυλία είναι σε συνεργασία με το μουσικό σχήμα ArtMaqam, και παρουσιάζει ένα μουσικό ψηφιδωτό με γνωστά παραδοσιακά τραγούδια του ελλαδικού χώρου. Τα παραπάνω τραγούδια  συνενωμένα με σκοπούς και μελωδίες της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου, μέσα από όμοιες τροπικές και ρυθμικές δομές, έρχονται να αποδείξουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την συγγένεια των μουσικών ιδιωμάτων της Ανατολής.   
(Βιολί – Φωνή: Γιώργος Ψάλτης, Κρουστά: Δημήτρης Παναγούλιας, Κανονάκι – Φωνή : Χρήστος Μπαρτζόπουλος, Ούτι– Φωνή: Γιάννης Κατσούλης)   
Είσοδος 5 € με κρασί.  

Έκθεση εργαστηρίων
10 έως 15 Ιουνίου Δημοτική πινακοθήκη Ξάνθης
Τα εργαστήρια φωτογραφίας, κινηματογράφου, θεάτρου, καλλιτεχνικών κατασκευών και ζωγραφικής ενηλίκων και παιδιών της ΦΕΞ σας προσκαλούν στην παρουσίαση των εργασιών τους.

Ο αποχαιρετιστήριος χορός της ΦΕΞ
 Παρασκευή 13 Ιουνίου & ώρα 21.00  στο κέντρο διασκέδασης «Αρχόντισσα»  
Το χορευτικό εργαστήρι της ΦΕΞ οργανώνει τον αποχαιρετιστήριο χορό του.  Με πολύ μουσική και χορό, φαγητό και ποτό  κλείνει και για αυτήν την περίοδο ο κύκλος των εργαστηρίων του χορευτικού της ΦΕΞ.
Πληροφορίες στη ΦΕΞ & στο Λαογραφικό Μουσείο. Τιμή πρόσκλησης 15€ με φαγητό και απεριόριστο ποτό.

Με 24 γράμματα και όχι μόνο
Βιβλιοπάρτυ  
Σάββατο 14 & Κυριακή 15 Ιουνίου & ώρα 19.00  στο θεατράκι της κεντρικής πλατείας
Η Λέσχη Ανάγνωσης & το βιβλιοπωλείο Πυργελή οργανώνουν ένα πάρτυ για το βιβλίο κι όχι μόνο...  καλεσμένοι μικροί & μεγάλοι... -  Είσοδος ελεύθερη
Βραδιά ανάγνωσης
Κυριακή 15 Ιουνίου & ώρα 19.00  στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης στην αυλή με τα χαμάμ
Το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής της ΦΕΞ διοργανώνει βραδιά ανάγνωσης με τα διηγήματα των συμμετεχόντων. -  Είσοδος ελεύθερη

Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής στην Ξάνθη
 Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής στην Ξάνθη,  από την Πέμπτη 19 έως και το Σάββατο 21 Ιουνίου & ώρα 21.30  τρεις εξαιρετικές συναυλίες στον πανέμορφο χώρο του Λαογραφικού & Ιστορικού Μουσείου Ξάνθης στην αυλή με τα χαμάμ. Πληροφορίες στο αναλυτικό μας πρόγραμμα.

«Αλαντίν» Παράσταση του παιδικού Μουσικού θέατρου της ΦΕΞ
Δευτέρα 26  Ιουνίου και ώρα 20.00 στο Δημοτικό θέατρο Ξάνθης
Το Παιδικό Μουσικό Θέατρο της ΦΕΞ παρουσιάζει όπως κάθε χρόνο την παράστασή του.
Οι μικροί που παρακολούθησαν τα μαθήματα υπό την καθοδήγηση της δασκάλας τους κα Βάνια Φίτσεβα και συνεργάτες από το θεατρικό εργαστήρι της ΦΕΞ σε μια ξεχωριστή παράσταση.
Επιμέλεια σκηνοθεσία Βάνια Φίτσεβα, παιδικό Μουσικό θέατρο της ΦΕΞ.

Να μην ξεχάσω ακόμη να παρακολουθήσω  

  • Εκδηλώσεις εργαστηρίων – ενημερωθείτε για τις δράσεις των εργαστηρίων από www.facebook.com/FEXANTHI

Εκδήλωση αφιερωμένη στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο

Μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἐπετείου τῆς Ἁλώσεως τῆς Κωνσταντινουπόλεως (29ης Μαΐου 1453), ἡ Ἱερά Μητρόπολις Ξάνθης καί Περιθεωρίου πραγματοποιεῖ ἐκδήλωση, τήν Πέμπτη 29η Μαΐου καί ὥρα 18:30, στό Πνευματικό Κέντρο τοῦ Ἱεροῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ τῆς Τοῦ Θεοῦ Σοφίας, εἰς μνήμην τοῦ Αὐτοκράτορος Κωνσταντίνου Παλαιολόγου καί τῶν ὑπερασπιστῶν τῆς Βασιλευούσης.
Οἱ μαθητές τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Γυμνασίου-Λυκείου Ξάνθης θά μᾶς παρουσιάσουν τήν ἐκδήλωση μέ τίτλο «Μνήμες Ἀλώσεως, Ἰστορική καί Πολιτιστική Ἀναδρομή», μέ τήν χρήση πολυμέσων, ἐνῶ ἡ χορωδία θά ἀποδώσει δημοτικά τραγούδια γιά τήν ἅλωση. 
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

Τρίτη, 27 Μαΐου 2014

Ξεκινούν οι Πανελλαδικές: Μια μάχες στις τόσες. Δεν χάθηκε ο κόσμος!

Αύριο 28 Μαΐου ξεκινούν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις και ήθελα να γράψω λίγες σκέψεις για τους υποψηφίους και τους γονείς τους. Και θα αρχίσω με την γνωστή φράση: «Τίποτα δε χάνεται, αν δεν πετύχει το παιδί». Αυτό το λέω σαν μια 35χρονη που δεν ενδιαφέρθηκε για τις πανελλήνιες και έκανε τα όνειρα της πραγματικότητα στον επαγγελματικό τομέα, έστω και αν δεν πληρώθηκα καλά και οδηγήθηκα στην ανεργία μετά από 14 χρόνια. Ένιωσα όμως να είμαι μάχιμη στην κοινωνία και να εκπληρώνω και έναν ακόμη στόχο που τον έθεσα στα 28 μου μπαίνοντας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, αφού φέτος γράφω εξετάσεις για τις τελευταίες ενότητες, για να πάρω το πτυχίο μου.
Όταν στα 17 μου έλεγα στους γονείς μου πως δεν θέλω να περάσω στο Πανεπιστήμιο αλλά να γίνω ηθοποιός ποτέ δεν πίστευα πως όντως θα έφτανα 18 χρόνια μετά να λέω «Δόξα τω Θεώ με την επιλογή μου να μην δώσω σημασία στις Πανελλαδικές». Όσοι ενδιαφέρεστε για την εισαγωγή σας σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, καλή επιτυχία και να ξέρετε πως είναι ένας δρόμος μόνο. Δεν είναι ο μοναδικός που θα σας βγάλει στην επιτυχία ή στη σιγουριά. Είναι μια ζαριά ακόμη στο τάβλι της ζωής, που άλλοτε φέρνεις ντόρτια, άλλοτε εξάρες, άλλοτε ασσόδυο, παρόλα αυτά δεν κρίνεται το παιχνίδι μόνο από την κίνηση σου. Όλοι κάνουμε μια προσπάθεια και από εκεί και μετά πολλοί παράγοντες συντελούν στο τελικό αποτέλεσμα.
Σαφώς και είναι μεγάλη υπόθεση να περάσεις στο Πανεπιστήμιο, όμως δεν είναι το στοίχημα που θα σε κάνει άνθρωπο. Είναι μια ευκαιρία να πάρεις πολλές γνώσεις και έπειτα να τις χρησιμοποιήσεις για να προσφέρεις στο συνάνθρωπο. Δεν υπάρχει νόημα να έχουμε του κόσμου τη μόρφωση και να τη χρησιμοποιούμε μόνο για τα φράγκα, την ανάδειξη στα κοινωνικά σκαλοπάτια ή την καταξίωση.
Σήμερα πήγα και άναψα ένα κερί στην εκκλησία όπου τελέστηκε Θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ναό, για τον φωτισμό των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων και είδα παιδιά 17 και 18 χρόνων και σκέφτηκα πως αν έκανα παιδί στα 18 μου θα είχα και εγώ ένα παιδί στην ηλικία τους και τα είδα με μια τρυφερότητα και συμπόνια. Σαν μια υποθετική μαμά σας εύχομαι να έχετε δύναμη και ηρεμία. Προσευχηθείτε και χαλαρώστε. Ο Θεός ξέρει καλύτερα να μας οδηγεί. Ας Τον εμπιστευτούμε και θα δούμε πολλές ευχάριστες εκπλήξεις. (Ο Γέροντας Παϊσιος συμβούλευε πριν τις εξετάσεις να λέμε το Βασιλεύ Ουράνιε).
Και ως υποψήφια των τελευταίων εξετάσεων του ΕΑΠ ως προπτυχιακή, αυτά σκέφτομαι. Πως και κάτι να μην πάει καλά θα βγάλω το κομποσκοινάκι μου και θα πω την ευχούλα. Πριν τρία χρόνια έμεινα μετεξεταστέα στη Λογοτεχνία και φοβούμενη το ότι δεν θα γράψω προσευχήθηκα και έγραψα την πολυπόθητη βάση που ήθελα. Γιατί τα θαύματα γίνονται αρκεί να πιστεύουμε σε αυτά!!! Και για μένα και το 5 είναι θαύμα γιατί ξέρω τις δυνατότητες μου. Σ’ αυτό το μάθημα δεν μπορούσα να κατανοήσω τις έννοιες και απάντησα στο θέμα της κρίσεως για ένα ποίημα περί πολιτικής (που όσο να πεις έχω ρέντα σε αυτό αλλά μια φώτιση την ήθελα).
Έτσι λοιπόν να δούμε και να παραδεχθούμε τι ξέρουμε και τι μπορούμε να γράψουμε και να μην βλέπουμε τους άλλους που τα καταφέρνουν. Να τους θαυμάζουμε γιατί μπόρεσαν και διάβασαν παραπάνω, που τα καταφέρνουν να τα αρπάζουν και να μην ξεχνούν, που ναι βρε αδελφέ είναι πιο έξυπνοι από εμάς και μπράβο τους. Είναι μεγάλη ελευθερία αν το νιώσεις αυτό. Η αναγνώριση πως υπάρχουν καλύτεροι από εμάς. Δόξα τω Θεώ για αυτούς που τραβάνε μπροστά και μας προσέχουν και εμάς που είμαστε πίσω τους! Ακόμη και στην περίπτωση που δεν γυρνάνε να μας δούνε ή μας ρίχνουν απαξιωτικό βλέμμα δεν τρέχει και τίποτα. Εμείς φτάνει να ξέρουμε ποιοι είμαστε ή έστω να έχουμε μια κάποια ταπείνωση. Όσο μπορούμε.

Αύριο Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μια προσπάθεια στις τόσες. Μια μάχη στις τόσες. Μια αποτυχία ή επιτυχία στις τόσες.

Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ:«Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Τήν θεραπεία τοῦ κ γενετς τυφλο  φηγεται Εαγγελιστής ωάννης στήν σημερινή Εὐαγγελική περικοπή. ρκετές λλες περιπτώσεις θεραπείας τυφλν μᾶς διασώζουν καί ο ἄλλοι εαγγελιστές ὄχι τόσο γιατί τυφλότητα ταν σθένεια ερύτατα διαδεδομένη στήν Παλαιστίνη καί στήν νατολή γενικότερα γιατί συμπάθεια το Χριστοῦ πρός τούς ἀνθρὠπους αὐτούς  ταν μεγάλη, λλα γιατί τά θαύματα ατά ποδεικνύουν τή μεσσιανικότητά Του καί συγχρόνως ποτελον «σημεα» μίας νέας πραγματικότητας πού φέρει στόν κόσμο Χριστός.
Ο προφτες τς Π. Διαθήκης, περιγράφοντας τό ργο το ναμενόμενου Μεσσία, ναφέρουν νάμεσα στίς διάφορες πτυχές του καί τήν «νάβλεψιν τυφλν». Ατός λοιπόν πού χει τήν ξουσία νά ξαναδίνει τό φς στούς τυφλούς δέν εναι λλος πό τόν Μεσσία.
πόδοση μως το φωτός στούς τυφλούς, πέρα πό τήν ποδεικτική σημασία της γιά τή μεσσιανική διότητα το Χριστοῦ, χει καί να λλο βαθύτερο νόημα: Εναι σημάδι μίας νέας καταστάσεως πραγμάτων πού εσβάλλει μέσα στόν κόσμο το σκότους καί τς τυφλότητας. Χριστός νοίγει τά μάτια τν νθρώπων, γιά νά μπορέσουν νά διαπιστώσουν τή νέα ζωή πού ατός προσφέρει σάν δρο στόν κόσμο.
Πολλοί νθρωποι μολονότι χουν τό σωματικό φς δέν ναγνωρίζουν στό πρόσωπο το Χριστοῦ τόν ποκαλυπτόμενο Θεό πού εσέρχεται μέσα στήν νθρώπινη στορία γιά νά τήν σώσει πό τήν καταστροφή, ν πό τήν λλη μεριά ο εαγγελιστές μς διασώζουν περιπτώσεις τυφλν πού ναγνωρίζουν στόν ησο τόν Μεσσία καί μετά τή σωματική θεραπεία τους διακηρύσσουν σ' λους τήν πίστη τους. τσι, δικαιώνεται ὁ λόγος τοῦ Χριστοῦ: «Ες κρίμα γώ ες τόν κόσμον λθον, να ο μή βλέποντες βλέπωσι καί ο βλέποντες τυφλοί γένονται».
παρουσία το Χριστοῦ ς Φωτός το κόσμου πού διακηρύσσει κκλησία δημιουργεῖ κρίση μέσα στόν κόσμο. Βέβαια χι μέ τήν ννοια τς κατακρίσεως τν νθρώπων λλα μέ τήν ἔννοια τς ποχρεώσεως πού δημιουργεται μέσα στόν κάθε νθρωπο νά λάβει θέση ναντι ατο του φωτός.
πό τή στάση πού λαμβάνει καθένας πέναντι στό φς κρίνεται δη καί προδικάζεται τό μέλλον του. κάθε νθρωπος κρίνεται πό τό ν θελήσει νά ντικρύσει τό φς πό τό ν προτιμήσει τό σκοτάδι, μέσα στό ὁποῖο κρύβονται καί σκεπάζονται τά σκοτεινά ἔργα τοῦ κόσμου.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ