Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

Η θρεπτική πατάτα στη διατροφή μας

Γράφει η Σουζάνα Ριζγκάλα, διαιτολόγος-διατροφολόγος

Σήμερα θα μιλήσουμε για ένα πολύ αγαπημένο τρόφιμο: την πατάτα. Μόλις λέμε πατάτα σίγουρα έρχονται στο νου μας οι τηγανιτές πατάτες με μουστάρδα, με μαγιονέζα, στο φούρνο με βούτυρο, στο μουσακά με μελιτζάνα, πατατάκια τσιπς και με μπόλικο τυρί. Αχ πόσο νόστιμα όλα αυτά αλλά ας σταματήσουμε να δίνουμε έμφαση σε αυτά που τη συνοδεύουν και ας μιλήσουμε ή μάλλον ας γνωρίσουμε με απλά λόγια την πατάτα. Να την τρώμε μόνη της και να νιώσουμε μόνο τη δική της γεύση.
Η πατάτα ανήκει στα αμυλούχα τρόφιμα, οπότε μας κάνει καλό, αφού βοηθάει στο αίσθημα του κορεσμού ή με απλά λόγια την τρως και χορταίνεις. Μια μέτρια πατάτα περιέχει περίπου 3 γρ πρωτεΐνη και το σημαντικότερο είναι ότι περιέχει σε καλές ποσότητες τα αμινοξέα τρυπτοφάνη και λυσίνη τα οποία είναι απαραίτητα αμινοξέα γιατί ο οργανισμός δεν μπορεί να τα συνθέσει, έτσι είναι απαραίτητη η πρόσληψη τους με την διατροφή. Έτσι η πατάτα μας εφοδιάζει με φυτικές ίνες, βιταμίνη Β1, Β6 και φυλλικό οξύ επίσης βιταμίνη C, κάλιο, μαγνήσιο και σίδηρο.
Το ωραιότερο στη πατάτα είναι ότι μαγειρεύεται με πολλούς τρόπους, αλλά ο καλύτερος είναι το βράσιμο. Αν είναι να τη φάτε μόνη της ή με σαλάτα τότε να τη βράσετε με τη φλούδα και νερό όσο χρειάζεται, για να έχουμε όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες θρεπτικών συστατικών. Επίσης μπορείτε να τη βράσετε χωρίς φλούδα με διάφορα λαχανικά, έτσι ότι χάνεται θα το βρείτε στο νερό το οποίο είναι η σάλτσα αλλά πάντα σε λογική ποσότητα νερού και ο χρόνος μαγειρέματος να είναι σωστός, γιατί και στην πολύ μεγάλη θερμοκρασία και στο πολύωρο μαγείρεμα χάνεται σημαντική ποσότητα θρεπτικών συστατικών. Είναι σημαντικό να τονίσω ότι δεν καταναλώνουμε πατάτα με πράσινες κηλίδες.
Κάποια ωραία γεύματα με βάση τη πατάτα που θα σας θυμίσουν το χωριό, τη φύση την απλότητα είναι:
-δύο μέτριες πατάτες βραστές με λίγο λεμόνι, ελαιόλαδο, αλάτι, πράσινο κρεμμύδι, ελιές, ψωμί και ένα φλιτζάνι τσάι.
-δύο μέτριες πατάτες βραστές, άνηθο, ελαιόλαδο, αλάτι, ψωμί, ένα φλιτζάνι τσάι
-δύο μέτριες βραστές πατάτες, ένα βραστό αυγό, αλάτι, πιπέρι, ελαιόλαδο, ντομάτα, αγγούρι, ψωμί
-δύο μέτριες βραστές πατάτες, ένα κομμάτι τυρί φέτα, ελιές, ντομάτα, ρόκα, αλάτι, ελαιόλαδο, ψωμί
-δύο μέτριες βραστές πατάτες με ταχίνι και λεμόνι, ψωμί, μαρούλι, ρόκα, ελιές, ψωμί
Τα γεύματα στα οποία η πατάτα συνοδεύεται από ζωικής προέλευσης πρωτεΐνης είναι μια ιδανική επιλογή για να εφοδιάσουμε το σώμα μας με πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας, δηλαδή όπως είπαμε παραπάνω, η πατάτα περιέχει μικρή ποσότητα πρωτεΐνης, αλλά καλές ποσότητες από δύο απαραίτητα αμινοξέα, έτσι τρώγοντας και ένα άλλο τρόφιμο με πρωτεΐνη δίνουμε στο σώμα μας να πάρει πολλά και διαφορετικά αμινοξέα, τα οποία είναι τα δομικά στοιχεία των πρωτεϊνών. Όταν λέμε απαραίτητα αμινοξέα εννοούμε εκείνα που δεν μπορεί να συνθέσει ο οργανισμός και επιβάλλεται η πρόσληψή τους από τη διατροφή και είναι: η βαλίνη, θρεονίνη, ισολευκίνη, λευκίνη, μεθειονίνη, τρυπτοφάνη και φαινυλαλανίνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου