Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

Ο ρόλος των συχνών γευμάτων στην απώλεια βάρους

Γράφει η διαιτολόγος διατροφολόγος Σουζάνα Ριζγκάλα

Μία σωστή διατροφή προυποθέτει την κατανάλωση τακτικών γευμάτων 5-6 γεύματα την ημέρα διατηρώντας έτσι σε ισορροπία τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.
Κρατώντας τα επίπεδα της γλυκόζης σε ισορροπία μπορούμε να ελεγξουμε καλύτερα την πείνα και την προσπάθεια απώλειας βάρους.
Η γλυκόζη είναι ο απλούστερος τύπος υδατάνθρακα, δηλαδή όταν τρώμε υδατάνθρακες όπως για παράδειγμα ψωμί, μακαρόνια, πατάτα αυτά διασπούνται στο σώμα μας μέχρι να γίνουν γλυκόζη. Έτσι μετά την απορρόφηση η γλυκόζη περνάει στην κυκλοφορία του αίματος όπου:
1. Μία ποσότητα μεταφέρεται στο ήπαρ και αποθηκεύεται με την μορφή γλυκογόνου.Αυτό το γλυκογόνο μπορεί να μετατραπεί πάλι σε γλυκόζη
2. Μία  άλλη ποσότητα γλυκόζης  παραμένει στο αίμα και μεταφέρεται στα κύτταρα για παραγωγή την απαραίτητη ενέργεια. Όμως αυτή η ποσότητα εξαντλείται σε μερικές ώρες και αν ο άνθρωπος δεν καταναλώσει κάποιο γέυμα τότε το γλυκογόνο του ήπατος θα διασπαστεί σε γλυκόζη και θα μεταφερθεί στο αίμα.
3. Κάποια ποσότητα γλυκόζης μεταφέρεται στους μύες και αποθηκεύεται  με την μορφή γλυκογόνου.
Αυτή η ποσότητα χρησιμοποιείται από τους μύες για να παράγουν ενέργεια και δεν μπορεί να μετατραπεί ξανά σε γλυκόζη και να επιστρέψει στο αίμα.
Είναι πολύ συχνό, σχεδόν όλοι το έχουμε ζήσει. Πόσες φορές είχαμε παραλείψει κάποιο γεύμα και με την πρώτη ευκαιρία αρπάξαμε ότι βρήκαμε μπροστά μας είτε κρουασάν ή πίτσα ή πίτες με αναψυκτικά και γλυκά και αλμυρά....και πολλά άλλα.κατανοητό λοιπόν ότι αν κάποιος δεν καταναλώει κανένα γεύμα 4-5 ώρες μετά από το προηγούμενο γεύμα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα θα είναι πολύ χαμηλά και αν συνεχίσει νηστικός για πολύ  ώρα να είναι βέβαιος ότι θα προκληθεί  υπογλυκαιμία . Αν το άτομο που έχει υπογλυκαιμία παραμείνει νηστικό και μετά απο αυτές τις ώρες ο οργανισμός για να παράγει ενέργεια θα χρησιμοποιήσει το λίπος και την πρωτεΐνη με αποτέλεσμα την παραγωγή κετονών, οι οποίες είναι πολύ βλαβερές για τον οργανισμό. Η υπογλυκαιμία μπορεί να προκαλέσει ταχυκαρδία, ζαλάδα, έντονη πείνα, αδυναμία, σύγχυση, κούραση και θολή όραση.
Με αυτή την έντονη πείνα που νιώθει είναι σχεδόν αδύνατο να συγκρατηθεί από την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων τροφίμων πλούσιων σε ζάχαρη και λίπος όπως γλυκά, πίτσα κλπ. Έτσι τα τρόφιμα αυτά θα προκαλέσουν  απότομη αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα πάνω από το φυσιολογικό και αυτό  θα οδηγήσει στο άλλο άκρο δηλαδή στην υπεργλυκαιμίας και αυτή με την σειρά της προκαλεί αυξημένη έκκριση ινσουλίνης, δηλαδή υπερινσουλιναιμία. Η ινσουλίνη εκκρίνεται απο το πάγκρεας και είναι μία απαραίτητη ορμόνη η οποία βοηθάει στην μεταφορά την γλυκόζης από το αίμα στα κύτταρα επίσης προάγει την λιπογένεση (σχηματισμός και αύξηση μεγέθους λιποκυττάρων). Επομένως, η ύπαρξη ινσουλίνης σε επίπεδα μεγαλύτερα του φυσιολογικού (υπερινσουλιναιμία) θα οδηγήσει σε αποθήκευση λίπους και επομένως σε αύξηση του σωματικού λίπους.
Έτσι είναι σημαντικό να καταναλώσουμε συχνά γεύματα για να κρατήσουμε τα επίπεδα της γλυκόζης σε ισορροπία αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο την έντονη πείνα η οποία μας οδηγεί σε λάθος επιλογές και ποσότητες τροφίμων που με την σειρά τους προκαλούν την αποθήκευση λίπους δηλαδή στην αύξηση του βάρους.
Αυτά τα 5-6 γεύματα είναι: πρωινό -δεκατιανό-μεσημεριανό-απογευματινό-βραδινό και προαιρετικά προ του ύπνου.
Αποχή γεύματος πάνω από 4-5 ώρες -----> χαμηλά επίπεδα γλυκόζης----> υπογλυκαιμία----->κατανάλωση μαγάλων ποσοτήτων τροφίμων κυρίως λιπαρών και ζαχαρώδη---->απότομη αύξηση των επιπέδω γλυκόζης-----> υπεργλυκαιμία---->υπρισουλιναιμία----->αποθήλευση λίπους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου