Τετάρτη, 31 Ιουλίου 2013

Για 18η χρονιά πετυχημένες εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις Δρυμιάς


Oλοκληρώθηκε σήμερα 31 Ιουλίου 2013 ἡ φετινή κατασκηνωτική περίοδος  στόν χῶρο τοῦ προσκηνύματος τοῦ Ἁγίου Γεωργίου στήν Δρυμιά Σταυρουπόλεως τοῦ Νομοῦ τῆς Ξάνθης, ὅπου μέσα σέ ἕνα ὄμορφο καί καταπράσινο τοπίο, βρίσκονται οἱ ἐγκαταστάσεις τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Κατασκη-νώσεων τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας. 
Στήν φετινή 18η χρονιά λειτουργίας τῶν κατασκηνώσεων φιλοξενήθηκαν σέ τέσσερεις περιόδους 450 παιδιά, ἀγόρια καί κορίτσια τά ὁποῖα καί ἀπόλαυσαν τήν ὀμορφιά τῆς ὀρεινῆς περιοχῆς, ἔζησαν σάν μιά μεγάλη οἱκογένεια κοντά στήν φύση, ἀθλήθηκαν, καί  μέ ἀπόλυτο σεβασμό πρός τίς εὐαίσθητες παιδικές ψυχές, μεταδόθηκε στά παιδιά τό νόημα τῆς χριστιανικῆς ζωῆς, ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό, τήν Πατρίδα, ἡ ἀξία τοῦ σεβασμοῦ πρός τόν συνάνθρωπο.
          Ἡ Ἱερά Μητρόπολη εὐχαριστεῖ τούς ἀρχηγούς, ὑπαρ-χηγούς, ὁμαδάρχες, στελέχη καί τίς κυρίες πού ἀνιδιοτελῶς προσέφεραν τίς ὑπηρεσίες τους ὅλο αὐτό τό διάστημα, ἀποτελώντας ἀξιομίμητο παράδειγμα προσφορᾶς καί ὅλους ὅσοι συνέβαλαν στήν λειτουργία τῶν κατασκηνώσεων.

\




Η σοφία και μουσικότητα της ελληνικής γλώσσας

Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις… είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (Bιβλίο Γκίνες) Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ' αυτήν δεν υπάρχουν όρια. (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft)
Η Ελληνική και η Κινέζικη… είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και... στον ίδιο τόπο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από την μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική. (Francisco Adrados, γλωσσολόγος).
Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο. Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από τον βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον.
Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική γλώσσα μας διδάσκει συνεχώς πως να γράφουμε σωστά. Μέσω της ετυμολογίας, μπορούμε να καταλάβουμε ποιός είναι ο σωστός τρόπος γραφής ακόμα και λέξεων που ποτέ δεν έχουμε δει ή γράψει.
Το «πειρούνι» για παράδειγμα, για κάποιον που έχει βασικές γνώσεις Αρχαίων Ελληνικών, είναι προφανές ότι γράφεται με «ει» και όχι με «ι» όπως πολύ άστοχα το γράφουμε σήμερα. Ο λόγος είναι πολύ απλός, το «πειρούνι» προέρχεται από το ρήμα «πείρω» που σημαίνει τρυπώ-διαπερνώ, ακριβώς επειδή τρυπάμε με αυτό το φαγητό για να το πιάσουμε.
Επίσης η λέξη «συγκεκριμένος» φυσικά και δεν μπορεί να γραφτεί «συγκεκρυμμένος», καθώς προέρχεται από το «κριμένος» (αυτός που έχει δηλαδή κριθεί) και όχι βέβαια από το «κρυμμένος» (αυτός που έχει κρυφτεί). Άρα το να υπάρχουν πολλά γράμματα για τον ίδιο ήχο (π.χ. η, ι, υ, ει, οι κτλ) όχι μόνο δεν θα έπρεπε να μας δυσκολεύει, αλλά αντιθέτως να μας βοηθάει στο να γράφουμε πιο σωστά, εφόσον βέβαια έχουμε μια βασική κατανόηση της γλώσσας μας.
Επιπλέον η ορθογραφία με την σειρά της μας βοηθάει αντίστροφα στην ετυμολογία αλλά και στην ανίχνευση της ιστορική πορείας της κάθε μίας λέξης. Και αυτό που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την καθημερινή μας νεοελληνική γλώσσα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών.
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό συναίσθημα να μιλάς και ταυτόχρονα να συνειδητοποιείς τι ακριβώς λές, ενώ μιλάς και εκστομίζεις την κάθε λέξη ταυτόχρονα να σκέφτεσαι την σημασία της. Είναι πραγματικά μεγάλο κρίμα να διδάσκονται τα Αρχαία με τέτοιον φρικτό τρόπο στο σχολείο ώστε να σε κάνουν να αντιπαθείς κάτι το τόσο όμορφο και συναρπαστικό.
Η ΣΟΦΙΑ
Στην γλώσσα έχουμε το σημαίνον (την λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε και εμπρός να είναι έτσι. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι’ αυτόν τον λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες.
Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πει «Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο».
Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». Για παράδειγμα ο «άρχων» είναι αυτός που έχει δική του γη (άρα=γή +έχων). Και πραγματικά, ακόμα και στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό να έχει κανείς δική του γη / δικό του σπίτι.
Ο «βοηθός» σημαίνει αυτός που στο κάλεσμα τρέχει. Βοή=φωνή + θέω=τρέχω. Ο Αστήρ είναι το αστέρι, αλλά η ίδια η λέξη μας λέει ότι κινείται, δεν μένει ακίνητο στον ουρανό (α + στήρ από το ίστημι που σημαίνει στέκομαι).
Αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον, είναι ότι πολλές φορές η λέξη περιγράφει ιδιότητες της έννοιας την οποίαν εκφράζει, αλλά με τέτοιο τρόπο που εντυπωσιάζει και δίνει τροφή για την σκέψη. Για παράδειγμα ο «φθόνος» ετυμολογείται από το ρήμα «φθίνω» που σημαίνει μειώνομαι. Και πραγματικά ο φθόνος σαν συναίσθημα, σιγά-σιγά μας φθίνει και μας καταστρέφει. Μας «φθίνει» – ελαττώνει σαν ανθρώπους – και μας φθίνει μέχρι και τη υγεία μας. Και φυσικά όταν θέλουμε κάτι που είναι τόσο πολύ ώστε να μην τελειώνει πως το λέμε; Μα φυσικά «άφθονο».
Έχουμε την λέξη «ωραίος» που προέρχεται από την «ώρα». Διότι για να είναι κάτι ωραίο, πρέπει να έρθει και στην ώρα του. Ωραίο δεν είναι ένα φρούτο ούτε άγουρο ούτε σαπισμένο, και ωραία γυναίκα δεν είναι κάποια ούτε στα 70 της άλλα ούτε φυσικά και στα 10 της. Ούτε το καλύτερο φαγητό είναι ωραίο όταν είμαστε χορτάτοι, επειδή δεν μπορούμε να το απολαύσουμε.
Ακόμα έχουμε την λέξη «ελευθερία» για την οποία το «Ετυμολογικόν Μέγα» διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά» = το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά . Άρα βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις την δυνατότητα να πάς όπου αγαπάς. Πόσο ενδιαφέρουσα ερμηνεία…
Το άγαλμα ετυμολογείται από το αγάλλομαι (ευχαριστιέμαι) επειδή όταν βλέπουμε ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή μας αγάλλεται. Και από το θέαμα αυτό επέρχεται η αγαλλίαση. Αν κάνουμε όμως την ανάλυση της λέξης αυτής θα δούμε ότι είναι σύνθετη από αγάλλομαι + ίαση(=γιατρειά). Άρα για να συνοψίσουμε, όταν βλέπουμε ένα όμορφο άγαλμα (ή οτιδήποτε όμορφο), η ψυχή μας αγάλλεται και ιατρευόμαστε. Και πραγματικά, γνωρίζουμε όλοι ότι η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα με την σωματική μας υγεία.
Παρένθεση: και μια και το έφερε η «κουβέντα», η Ελληνική γλώσσα μας λέει και τι είναι άσχημο. Από το στερητικό «α» και την λέξη σχήμα μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τι. Για σκεφτείτε το λίγο…
Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στην αντίστοιχη Λατινική λέξη για το άγαλμα (που άλλο από Λατινική δεν είναι). Οι Λατίνοι ονόμασαν το άγαλμα, statua από το Ελληνικό «ίστημι» που ήδη αναφέραμε σαν λέξη, και το ονόμασαν έτσι επειδή στέκει ακίνητο. Προσέξτε την τεράστια διαφορά σε φιλοσοφία μεταξύ των δύο γλωσσών, αυτό που σημαίνει στα Ελληνικά κάτι τόσο βαθύ εννοιολογικά, για τους Λατίνους είναι απλά ένα ακίνητο πράγμα.
Είναι προφανής η σχέση που έχει η γλώσσα με την σκέψη του ανθρώπου. Όπως λέει και ο George Orwell στο αθάνατο έργο του «1984», απλή γλώσσα σημαίνει και απλή σκέψη. Εκεί το καθεστώς προσπαθούσε να περιορίσει την γλώσσα για να περιορίσει την σκέψη των ανθρώπων, καταργώντας συνεχώς λέξεις.
«Η γλώσσα και οι κανόνες αυτής αναπτύσσουν την κρίση», έγραφε ο Μιχάι Εμινέσκου, εθνικός ποιητής των Ρουμάνων. Μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πνευματικά πολιτισμού. Το να μιλάς σωστά σημαίνει να σκέφτεσαι σωστά, να γεννάς διαρκώς λόγο και όχι να παπαγαλίζεις λέξεις και φράσεις.
Η ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ
Η Ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι τυχαία, προέρχεται από το ρήμα «άδω» που σημαίνει τραγουδώ.
Όπως γράφει και ο μεγάλος ποιητής και ακαδημαϊκός Νικηφόρος Βρεττάκος: «Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φώς θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες. Μιλάνε Μεταξύ τους με μουσική».
Ο γνωστός Γάλλος συγγραφεύς Ζακ Λακαρριέρ επίσης μας περιγράφει την κάτωθι εμπειρία από το ταξίδι του στην Ελλάδα:«Άκουγα αυτούς τους ανθρώπους να συζητούν σε μια γλώσσα που ήταν για μένα αρμονική αλλά και ακατάληπτα μουσική. Αυτό το ταξίδι προς την πατρίδα – μητέρα των εννοιών μας – μου απεκάλυπτε έναν άγνωστο πρόγονο, που μιλούσε μια γλώσσα τόσο μακρινή στο παρελθόν, μα οικεία και μόνο από τους ήχους της. Αισθάνθηκα να τα έχω χαμένα, όπως αν μου είχαν πει ένα βράδυ ότι ο αληθινός μου πατέρας ή η αληθινή μου μάνα δεν ήσαν αυτοί που με είχαν αναστήσει».
Ο διάσημος Έλληνας και διεθνούς φήμης μουσικός Ιάνης Ξενάκης, είχε πολλές φορές τονίσει ότι η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της συμπαντικής.
Αλλά και ο Γίββων μίλησε για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.
«Οι τόνοι της Ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ’ εξοχήν μουσική, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες», όπως σημειώνει η φιλόλογος και συγγραφεύς Α. Τζιροπούλου-Ευσταθίου.
Είναι γνωστό εξάλλου πως όταν οι Ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στην Ρώμη Έλληνες ρήτορες, συνέρρεαν να αποθαυμάσουν, ακόμη και όσοι δεν γνώριζαν Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ώς αηδόνες». Δυστυχώς κάπου στην πορεία της Ελληνικής φυλής, η μουσικότητα αυτή (την οποία οι Ιταλοί κατάφεραν και κράτησαν) χάθηκε, προφανώς στα μαύρα χρόνια της Τουρκοκρατίας.
Να τονίσουμε εδώ ότι οι άνθρωποι της επαρχίας του οποίους συχνά κοροϊδεύουμε για την προφορά τους, είναι πιο κοντά στην Αρχαιοελληνική προφορά από ότι εμείς οι άνθρωποι της πόλεως. Η Ελληνική γλώσσα επεβλήθη αβίαστα (στους Λατίνους) και χάρη στην μουσικότητά της.
Όπως γράφει και ο Ρωμαίος Οράτιος «Η Ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη με μία γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».

[Πηγή ellinikoarxeio.com]

Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013

Ο άνθρωπος μου

Αφιερωμένο στον άνθρωπο μου 



Θα έρθει μια φορά να νιώσω πως κι εγώ ανήκω κάπου.
Θα έρθει σαν το φως, άνθρωπος καθαρός κι εγώ η σκιά του.
Θα μου κρατάει σφιχτά, σφιχτά το χέρι 
και λόγια καθαρά μόνο θα μου φέρει.

Να γνωρίσω έναν άνθρωπο που λέει "ναι" και το εννοεί.
Να γυρίζω το κεφάλι και να μένει το χαμόγελό του εκεί.
Θα'ν’ τα λόγια του χρυσάφι, θα `χει λόγο, θα `χει μπέσα
Θα χαράζει, θα νυχτώνει και θα πέφτω πάντα μέσα.
Μες στα μάτια να τον βλέπω και να μένω ο εαυτός μου, 
να το λέω, να το εννοώ πως είναι αυτός ο άνθρωπός μου.

Κι αν πέρασα πολλά, μπορώ σε μια στιγμή να τα διαγράψω.
Μπορώ να του δοθώ, να του παραδοθώ κι ας ξανακλάψω.
Φτάνει για μια φορά αυτός να φέρει, δυο λόγια καθαρά στο άδειο μου το χέρι.

Να γνωρίσω έναν άνθρωπό που λέει "ναι" και το εννοεί.
Να γυρίζω το κεφάλι και να μένει το χαμόγελό του εκεί. 
Θα'ν’ τα λόγια του χρυσάφι, θα `χει λόγο, θα `χει μπέσα
Θα χαράζει, θα νυχτώνει και θα πέφτω πάντα μέσα.
Μες στα μάτια να τον βλέπω και να μένω ο εαυτός μου.
Να το λέω , να το εννοώ πως είναι αυτός ο άνθρωπός μου.

Κι αν πέρασα πολλά, μπορώ σε μια στιγμή να τα διαγράψω...
μπορώ να του δοθώ, να του παραδοθώ κι ας ξανακλάψω...
Αρκεί, να γυρίζω το κεφάλι μου και να μένει το χαμόγελό του εκεί...εκεί...εκεί...εκεί...εκεί...εκεί...

Στίχοι-Μουσική-Ερμηνεία: Χάρις Αλεξίου

Πάρτε μέτρα πρόληψης για τον καύσωνα

Το καλοκαίρι έκανε για τα καλά την εμφάνιση του αφού πλέον ο υδράργυρος χτύπησε κόκκινο. Ας πάρουμε όμως τα μέτρα μας για την πρόληψη της εμφάνισης συμπτωμάτων κατά τον καύσωνα:

1. Αποφυγή έκθεσης στο ηλιακό φως. Αναζήτηση σκιερών και δροσερών μερών. Προτίμηση στα ανοικτόχρωμα και ελαφρά ρούχα με ανοικτό λαιμό, κάλυψη κεφαλής ( χρησιμοποίηση καπέλου, ομπρέλας κ. λ. π.).
2. Αποφυγή βαριάς σωματικής εργασίας, ιδιαίτερα σε μέρη που συνυπάρχουν υψηλή θερμοκρασία με υγρασία, καθώς και κάτω από τον ήλιο.
3. Ιδιαίτερη προσοχή στη διατροφή, όπως:
  • Πρόσληψη άφθονων υγρών, κατά προτίμηση νερού και φυσικών χυμών.
  • Αποφυγή των οινοπνευματωδών ποτών.
  • Ολιγοθερμική δίαιτα, που θα περιλαμβάνει κυρίως λαχανικά και φρούτα πάσης φύσεως, με περιορισμό των λιπαρών.
4. Συχνά λουτρά με καταιωνιστήρες ( ντους ).
5. Τα βρέφη και τα παιδιά να ντύνονται όσο γίνεται πιο ελαφρά. Ειδικά για τα βρέφη είναι προτιμότερο τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες. Όταν κάνει ζέστη να προσφέρονται συχνά εκτός από το γάλα ( μητρικό ή άλλο) και υγρά όπως νερό κ. λ. π.
6. Περισσότερη προσοχή να δοθεί στις καλούμενες ομάδες υψηλού κινδύνου του καύσωνα, που είναι:
  • Όλα τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών
  • Όλα τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες, νεφροπάθειες, πνευμονοπάθειες, ηπατοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη κ.λ.π.
  • Όλα τα άτομα που για καθαρά ιατρικούς λόγους παίρνουν φάρμακα για τα χρόνια νοσήματά τους, όπως π.χ. τα διουρητικά, τα αντιχολινεργικά, τα ψυχοφάρμακα, τα ορμονούχα (συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης και των αντιδιαβητικών δισκίων). Ιδιαίτερα κατά την περίοδο των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους για την ενδεχόμενη τροποποίηση της δοσολογίας.
7. Οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα ή απλούς ανεμιστήρες, κατά προτίμηση οροφής. Το ίδιο ισχύει και για τα ιδρύματα, που περιθάλπουν νεογνά, βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.
8. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να φροντίζουν για την καλή λειτουργία του κλιματισμού τους, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΛΙΜΑΤΙΖΟΜΕΝΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΘΑ ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ Δ/ΝΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝ. ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ

Ο ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΣ Δ/ΝΣΗΣ
 ΛΟΥΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

 ΙΑΤΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΕΣΥ

Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013

Εγώ και εσύ μαζί. Χρόνια Πολλά και Ευλογημένα αδελφή

Σήμερα έχει γενέθλια η αδελφή μου Ρούλα. Η μοναδική μου αδελφή. Το μικρό μου αδελφάκι που έχουμε δυόμισι χρόνια διαφορά. Την περνάω αλλά αυτή με πέρασε γενικότερα. Μικροπαντρεύτηκε και έχει τρία υπέροχα παιδιά. Η μεγάλη της η κόρη φέτος θα πάει στο Γυμνάσιο. Θα μπορούσα να γράφω τόμους για την Αργυρή μου.
Από μικρή θυμάμαι τη μαμά μου να μου λέει να την προσέχω και από τότε το είχα πάρει σοβαρά. Βέβαια ήμουν σπασικλάκι και μαρτυρούσα ότι ζαβολιά έκανε.
Επίσης της έλεγα πράγματα και τη νευρίαζα με αποτέλεσμα να της τρώω. Με το δίκιο της. Όπως λέει: «Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει». Γι’ αυτό και όταν έτρωγα ξύλο από τα αγόρια ερχόταν και με έσωζε. Μάλιστα νόμιζα πως έχει μαγικές μπότες με σπάνιες δυνάμεις που ξέρουν να βαράνε και να φοβίζουν.
Από νωρίς μπήκε στην αγορά εργασίας και νωρίς έγινε μητέρα και σύζυγος. Τα παιδιά της τα έβλεπα για αδελφάκια μου. Γιατί πάντα ένιωθα προστατευόμενη της. Άλλαξαν οι ρόλοι δηλαδή και πλέον με προστατεύει η ίδια εδώ και δώδεκα χρόνια. Δυναμική και ψυχούλα ταυτόχρονα. Είναι πολύ άξια σε ότι και αν κάνει. Στη δουλειά της, στο σπίτι της, στις συναναστροφές της, στα πάντα της.
Θα ήθελα να την έχει ο Θεός καλά αυτή και την οικογένεια της και να τους καμαρώνω. Η Παναγία Εικοσιφίνισσα που την έφερε στη ζωή να την έχει πάντα υπό την Σκέπη Της. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Πριν από μένα και μετά από μένα είχα αδελφάκια και δεν έζησαν. Δηλαδή εγώ είμαι η δεύτερη και η αδελφή μου η τέταρτη. Ήταν γραμμένο να έρθει η Ρούλα και να είμαστε μαζί για πάντα!

Ρούλα σ’ αγαπάω!!! Και μην προβληματίζεσαι για μένα. Έχω εσένα και εσύ εμένα.

Σεμινάρια βυζαντινής μουσικής στο ίδρυμα θρακικής τέχνης και παράδοσης


Το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης αφουγκραζόμενο  τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, κάθε χρόνο δημιουργεί νέα εκπαιδευτικά εργαστήρια που έχουν ως στόχο την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών και την δημιουργία νέων καλλιτεχνικών, εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων για ενήλικες και παιδιά. Στο πλαίσιο  του ακαδημαϊκού έτους  2013-2014 το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, εκτός των άλλων, θα υλοποιήσει:
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
«Για ν' αγαπήσωμε την ελληνική μουσική, ανάγκη να γνωρισθούμε μαζί της· 
ανάγκη να γνωρίσωμε τη μουσική του λαού μας».
Σίμων Καράς
Μέσω Σεμι­να­ρίων θα παρέ­χεται μια γενική και φιλολογικού ενδια­φέροντος «εκλαϊκευμένη» προσέγγιση στην βυζα­ντινή κυρίως και εν γένει ελληνική μουσική παράδοση.
Με την προβολή σπάνιου και δυσπρόσιτου αρχειακού υλικού –γραπτού και ηχητικού- και την εξήγηση-παρουσίαση της μοναδικότητας και της σημασίας του αδιάλειπτου μουσικού αυτού πολιτισμού, οι συμμετέχοντες θα γίνονται κοινωνοί της υπερχιλιόχρονης ελληνικής δημιουργίας στον τομέα της μουσικής.
Θα περιλαμβάνονται μαθήματα-εισηγήσεις στους εξής τομείς:
  • Μουσική σημειογραφία – παλαιογραφία
  • Υμνογραφία (θεολογία των ύμνων)
  • Ιστορία της μουσικής (πορεία-εξέλιξη, βιογραφίες μελοποιών-ψαλτών)
  • Θεωρία της μουσικής (σχέση με αρχαιοελληνική μουσική θεωρία)
  • Πρακτική
  • Σύγκριση και σύμπραξη βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής
Θα προσκαλούνται εισηγητές για εμβάθυνση σε κάποια θέματα της ειδικότητάς τους, ώστε να υπάρχει ενδιαφέρον και από ήδη μυημένους στον χώρο της βυζαντινής μουσικής.
Τα μαθήματα θα γίνονται 2 φορές τον μήνα. Θα μοιράζεται σχετικό υλικό για μελέτη και δυνατότητα να ανατρέξουν σε όσα έχουν διδαχθεί. Θα γίνονται ομαδικές μηνιαίες εργασίες που θα παρουσιάζονται, ώστε να υπάρχει δημιουργική και ενεργητική συμ­μετοχή.
Εισηγητής: ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ        


Από αριστερά ο Χαράλαμπος Διαφωνίδης

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Ασχολούμαι με την βυζαντινή μουσική 18 έτη. Ξεκίνησα από το Εκκλησιαστικό Λύκειο Ξάνθης το 1995 με καθηγητή τον Αριστείδη Δεληγιαννίδη, ψάλλοντας κοντά του στον Καθεδρικό ναό της του Θεού Σοφίας για 3 χρόνια, και ταυτόχρονα με δάσκαλο τον Χρήστο Χατζόπουλο.
Από το 1998 μέχρι και το 2009 εμβάθυνα στην Ψαλτική Τέχνη στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, στην οποία διέμενα όλα αυ­τά τα χρόνια. Η καθημερινή επαφή με την βυζαντινή μουσική μέσω των ακο­­λουθιών, η χορωδιακή ψαλμώδηση με παραδοσιακούς αγιορείτες ψάλ­­τες (Δανιήλ – Ακάκιο – Στέφανο Κατουνακιώτες, Κυπριανό – Θωμά – Σπυ­ρίδωνα Μικραγιαννανίτες κ.ά.), οι ηχογραφήσεις ψηφιακών δί­σκων, η ενασχόληση με τα μουσικά χειρόγραφα (έρευνα, καταλογογρά­φη­ση), η επιμέλεια των μουσικών εκδόσεων, η μελέτη θεωρητικών και παλαιο­γρα­φικών θεμάτων με ειδήμονες του χώρου (Λυκούργος Αγγε­λό­που­λος, Κων­σταντίνος Αγγελίδης, Γεώργιος Κωνσταντίνου, Ιωάννης Αρβανίτης, Χρίστος Τσιαμούλης) μου έδωσαν μια ολοκληρωμένη γνώση της Ψαλ­τικής.
Στην διάρκεια αυτών των 11 χρόνων συμμετείχα σαν χορωδός σε 12 ψηφιακούς δίσκους, ενώ στις εκδόσεις του 2007 είχα και την επι­μέ­λεια της έκδοσης.
·         Μέγα Σάββατο (2000)
·         Άγιον Πάσχα (2000)
·         Παρακλητικός Κανών Παναγίας Παραμυθίας (2002)
·         Παρακλητικός Κανών Παναγίας Παντανάσσης (2002)
·         Ύμνοι του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου (2003, 2ο CD)
·         Μεγάλη Τετάρτη (2007, 2ο CD και επιμέλεια)
·         Μεγάλη Παρασκευή (2007, 2ο CD και επιμέλεια)
·         Η Θεία Λειτουργία (2007, 2ο CD και επιμέλεια)
Είχα επίσης την επιμέλεια της έκδοσης και συνέγραψα την βιο­γρα­φία του Χρυσάνθου (ανέκδοτα και άγνωστα στοιχεία) στο σπουδαίο θεω­ρη­τικό σύγγραμα: Θεωρητικόν Μέγα της Μουσικής, Χρυσά­νθου του εκ Μα­δύτων, κριτική έκδοση Γεωργίου Ν. Κωνσταντίνου (2007)
Από το 2009 και για ενάμιση χρόνο έψαλα στην Ιερά Μονή Πε­τράκη Αθηνών, από όπου αναμεταδίδονται οι καθημερινές ακολουθίες στον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος. Το 2010 συμ­με­τείχα στην ηχογράφηση της ακολουθίας του Αγίου Λουκά του Ιατρού με τον Βυζαντινό Χορό ‘’Τριχερούσα’’ για λογαριασμό της Ιεράς Μονής Σαγματά.
Το καλοκαίρι του 2010 επέστρεψα στην Ξάνθη και από το 2011 είμαι Λαμπαδάριος του Μητροπολιτικού Ναού Τιμίου Προδρόμου Ξάν­θης. Το 2012 έλαβα με Άριστα (10) το δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου από την Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας με καθηγητή τον κ. Βασίλειο Γεωργαρά και εξεταστές τους κυρίους: Λυκούργο Αγγελόπουλο (Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κων/πόλεως), Δημήτριο Ζαϊτίδη, Γεώργιο Κωνσταντίνου (διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπι­στη­μίου).
Διδάσκω στην Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Μητροπόλεως Ξάν­θης και Περιθεωρίου και είμαι Αντιπρόεδρος του Συλ­λό­γου Ιερο­ψαλ­τών Ξάνθης ‘’Γρηγόριος ο Πρωτοψάλτης’’.







Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013

Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ

Φέτος δεν θα πάμε διακοπές. Ναι δεν μου αρέσει. Θυμώνω και νευριάζω αλλά από την άλλη σκέφτομαι αυτό το όμορφο τραγούδι του Χρήστου Θηβαίου:
Αφιερωμένο στον άντρα μου, στην αδελφή μου και στην οικογένεια της που μαζί την βγάλαμε το καλοκαίρι μέχρι στιγμής.

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
τα χρόνια μου είχαν ρίζες ήταν δέντρα
που τα 'ντυσε με φύλλα η καρδιά
και τ' άφησε ν' ανθίζουν μες την πέτρα

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
οι άνθρωποι που αγάπησα ήταν δάση
οι φίλοι μου φεγγάρια ήταν νησιά
που δίψασε η καρδιά μου να τα ψάξει

❤Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας!!!❤

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
ταξίδεψε η καρδιά κι αυτό μου φτάνει
σε όνειρα σ' αισθήματα υγρά
το μυστικό τον κόσμο ν' ανασάνει

❤Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας!!!❤

Στίχοι: Παρασκευάς Καρασούλος
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Ερμηνεία: Χρήστος Θηβαίος

Και όπως λέει ο Γιώργος Σεφέρης:
"Τὸ πρῶτο πράγμα ποὺ ἔκανε ὁ θεὸς εἶναι τὸ μακρινὸ ταξίδι"
Από το ποίημα του Ὁ Στρατὴς ὁ θαλλασινὸς ἀνάμεσα στοὺς ἀγάπανθους

Σάββατο, 27 Ιουλίου 2013

Πρόγραμμα Κοινωνικού Ιατρείου-Φαρμακείου Ξάνθης για τον Αύγουστο

ΗΜΕΡΑ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΤΜΗΜΑ



ΠΕΜΠΤΗ

1
ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΟΛΟΓΙΚΟ-ΔΕΡΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ
5

ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟ
ΤΡΙΤΗ
6

ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ
ΠΕΜΠΤΗ
8

ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟ-ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ
12

ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΚΟ
ΤΡΙΤΗ
13

ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΟ
ΠΕΜΠΤΗ
15

ΑΡΓΙΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ
19

ΟΡΘΟΠΕΔΙΚΟ
ΤΡΙΤΗ
20

ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ
ΠΕΜΠΤΗ
22

ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΚΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ
26

ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟ
ΤΡΙΤΗ
27

ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ
ΠΕΜΠΤΗ
29

ΓΕΝ.ΙΑΤΡΙΚΗ



Τροχαίο ατύχημα με παράσυρση πεζού σε επαρχιακή οδό της Ξάνθης

Σήμερα (27-7-2013) τις πρώτες πρωινές ώρες, σε επαρχιακή οδό της Ξάνθης, Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητο που οδηγούσε 55χρονος ημεδαπός παρέσυρε 69χρονο ημεδαπό που κινούνταν πεζός, τραυματίζοντας τον σοβαρά.

Ακολούθως, ο 69χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του Ε.Κ.Α.Β. στο Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης, όπου λίγη ώρα αργότερα υπέκυψε στα τραύματά του.

Προανάκριση για τα αίτια και τις συνθήκες του ατυχήματος διενεργεί το Τμήμα Τροχαίας Ξάνθης.


Διατροφή και εγκυμοσύνη

Η Σουζάνα Ριζγκάλα διατροφολόγος-διαιτολόγος σας ενημερώνει:

Η εγκυμοσύνη είναι η πιο μαγική περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας. Οι συναισθηματικές και σωματικές αλλαγές ιδιαίτερες και ραγδαίες. Για να καταλάβουμε αυτές τις αλλαγές που βλέπουμε και αισθανόμαστε θα πρέπει να δούμε τι συμβαίνει μέσα στο σώμα κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Η περίοδος της εγκυμοσύνης χωρίζεται σε τρία τρίμηνα, σε κάθε τρίμηνο συμβαίνουν διάφορες φυσιολογικές μεταβολές στην μητέρα και έμβρυο.
1ο τρίμηνο
Είναι η περίοδος όπου το σώμα προσαρμόζεται στην εγκυμοσύνη ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις πολλές και σημαντικές απαιτήσεις αυτής της περιόδου. Αυτό το τρίμηνο είναι πολύ σημαντικό αφού τότε σχηματίζονται όλα τα κύρια όργανα. Σε αυτούς τους μήνες η γυναίκα παίρνει 1-2 κιλά (εάν δεν υπάρχει πρόβλημα ναυτίας), από αυτά μόνο τα 50γρ αντιστοιχούν στο μωρό, ενώ τα υπόλοιπα αναλογούν στο πλακούντα και το αμνιακό υγρό, στη μήτρα και στους μαστούς που μεγαλώνουν, αλλά και στην αύξηση της ποσότητας του αίματος.
2ο τρίμηνο
Τώρα πλέον η εγκυμοσύνη έχει εδραιωθεί  και είναι εμφανής. Η κοιλιά στρογγυλεύει και η γραμμή της μέσης αρχίζει να χάνεται. Καθώς το μωρό μεγαλώνει προκαλεί ενοχλήσεις στο στομάχι που πιέζεται φέρνοντας καούρες στην κοιλιά εξαιτίας των μυών της μήτρας που τεντώνονται. Το μωρό ψηλώνει και δυναμώνει και οι κινήσεις του είναι πια γεγονός.
Σε αυτό το τρίμηνο η αύξηση βάρους κυμαίνεται στα 6 κιλά περίπου, από τα οποία το 1 αναλογεί στο μωρό, ενώ τα υπόλοιπα στο σύστημα συντήρησης του παιδιού, στη μήτρα  και στους μαστούς που μεγαλώνουν και στην ποσότητα αίματος που αυξάνεται.
3ο τρίμηνο        
Είναι το τελευταίο τρίμηνο της κύησης, και το μωρό ολοκληρώνει την ανάπτυξή του. Είναι τέλεια σχηματισμένο και τα όργανά του είναι ώριμα και συνεχίζουν να ωριμάζουν μέχρι  το τέλος. Κατά τη διάρκεια αυτής  η μητέρα παίρνει  περίπου 5 κιλά, τα 3 από τα οποία αναλογούν στο μωρό. Η μητέρα αισθάνεται κούραση, αφού είναι αρκετά δύσκολο να βρεθεί μία αναπαυτική στάση ξεκούρασης.
Στο τελευταίο τρίμηνο το ζύγισμα πρέπει να γίνεται κάθε 15 μέρες, όπως και οι εργαστηριακές εξετάσεις  για την ανίχνευση λευκώματος στα ούρα, αύξηση του ουρικού οξέος και έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Αν το βάρος αυξάνεται πάνω από μισό κιλό την εβδομάδα, αν τα πόδια πρήζονται, αν έχει λεύκωμα στα ούρα ή συχνούς πονοκεφάλους, πρέπει να καταφεύγει  αυτομάτως σε γιατρό.
Έτσι κατά την εγκυμοσύνη έχουμε μία αύξηση βάρους, σε μία γυναίκα με φυσιολογικό βάρος αυτή η αύξηση είναι περίπου 11-12 κιλά και αυτά αντιστοιχούν σε:
Αύξηση όγκου αίματος μητέρας: 1-2 κγ
Αύξηση όγκου ύδατος: 3-4κγ
Αύξηση όγκου μήτρας και μαστών: 1-1,5κγ
Πλακούντας-αμνιακό υγρό: 1,5κγ
Αύξηση εναποθηκευμένου λίπους: 2-2,5κγ
Βάρους εμβρύου: 3κγ
Φυσικά το βάρος που θα πάρετε εξαρτάται από το βάρος που είχατε πριν μείνετε έγκυος:


βάρος
Αύξηση βάρους
ελλιποβαρής
12,5-18 κγ
Φυσιολογική
11,5-16 κγ
Υπέρβαρη
7-11,5 κγ
Παχύσαρκη
Μέχρι 7 κγ

Όσο για την διατροφή που πρέπει να ακολουθήσει μία έγκυος γυναίκα θα πρέπει να είναι καλής ποιότητας και όχι όπως πιστεύουν οι περισσότεροι πως πρέπει να
«τρώει για δύο», γιατί όπως προαναφέραμε η αύξηση του βάρους δεν προέρχεται αποκλειστικά από το φαγητό αλλά από τις φυσικές μεταβολές του οργανισμού.
Όταν λέμε διατροφή καλής ποιότητας εννοούμε την διατροφή που περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά τα οποία είναι απαραίτητα για την καλή υγεία της μητέρας και του εμβρύου.
Αυτή η διατροφή περιέχει:
Τροφές που δίνουν ενέργεια, πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά.
Ψωμί, δημητριακά ολικής αλέσεως, πατάτες, αναποφλοίωτο ρύζι, πλιγούρι, μακαρόνια.  
Φρούτα και λαχανικά. Να καταναλώνετε τουλάχιστον 5 μερίδες φρέσκα ή σε χυμό, θα σας βοηθήσουν να καλύψετε τις καθημερινές σας ανάγκες σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
Κρέας, ψάρι όσπρια. Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη και σίδηρο. Μπορείτε να  τα καταναλώσετε δύο φορές την ημέρα.
Γάλα και γαλακτοκομικά. Είναι απαραίτητα πηγή ασβεστίου. Να καταναλώνετε τρεις μερίδες από αυτά. Μία μερίδα είναι 240 μλ ή ένα κεσέ γιαούρτι ή 30γρ τυρί. Είναι σημαντικό να ξέρετε πώς τα αποβουτυρωμένα  γαλακτοκομικά έχουν ίδια ποσότητα ασβεστίου με τα πλήρη, αλλά λιγότερα λιπαρά.
Γλυκά: γνωρίζουμε ότι κατά την εγκυμοσύνη αυξάνεται η όρεξη για γλυκό. Κάποια γλυκά που σας προτείνω είναι μπανάνα με ένα κουτάλι μέλι, ζελέ με φρούτα, σπιτικό κέικ, μία σπιτική κρέμα με φρέσκο γάλα 1,5%λίπαρά, γιαούρτι με μέλι ή σταφίδες ή μία μικρή 30γρ σοκολάτα μαύρη.
Μερικές λάθος επιλογές που κάνουν κάποιες γυναίκες είναι να αυξήσουν την κατανάλωση φαγητού πιστεύοντας ότι είναι καλό, κάποιες άλλες τρώνε ζωικό βούτυρο ή γλυκά. Όλα αυτά βλάπτουν και την μητέρα και το παιδί με συνέπεια να υπάρχει κίνδυνος εμφάνισης ζαχαρώδη διαβήτη ή την υπερβολική αύξηση βάρους.


Βιβλιογραφία: Περιοδικό διατρoφής τεύχος 12 του 2007